Μπορούν οι αλγόριθμοι να κάνουν ραδιόφωνο;

Το κρίσιμο αυτό ερώτημα, καθώς και άλλα πολλά φλέγοντα ερωτήματα για το μέλλον του ραδιοφώνου συζητήθηκαν την Τετάρτη σε εκδήλωση που οργάνωσε το Δημόσιο Ίδρυμα Μέσων του Βερολίνου. Προσκεκλημένοι ομιλητές ήταν ο Στέφαν Τσίλχ, επικεφαλής του Spotify Γερμανίας και ο Στέφαν Σμίτερ, διευθυντής μάρκετινγκ των ραδιοφωνικών σταθμών του RTL, που κατέχουν την πρώτη και την 4η θέση στις ακροαματικότητες. Το συντονισμό έκαναν δύο δημοσιογράφοι της κρατικής ραδιοφωνίας, η Φέρα Λινς και ο Γιοργκ Βάγκνερ. Το ραδιόφωνο.gr ήταν εκεί

Κινδυνεύει το ραδιόφωνο από τα αυτόματα συστήματα streaming?

Ο διευθυντής του Spotify είπε: «Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα: το Spotify δεν είναι ραδιόφωνο. Η χρήση του όρου για να περιγράψει υπηρεσίες streaming μουσικής προέρχεται από τις ΗΠΑ, όπου λανσαρίστηκε με αυτό το όνομα για να περιγραφεί η έννοια της συνεχούς ροής μουσικής. [...] Όμως το Spotify και τις άλλες υπηρεσίες ροής μουσικής δεν πρέπει να τις θεωρούμε ανταγωνιστικές ως προς το ραδιόφωνο. Έχουμε κατασκευάσει μια τεχνική πλατφόρμα, η οποία έχει συγκεκριμένες λειτουργίες, οι οποίες από κάποια θέματα υπερβαίνουν αλλά σε άλλα υπολείπονται του κλασικού ραδιοφώνου».

Όταν του ζητήθηκε να αναφέρει κάποια πράγματα στα οποία υπολείπεται το ραδιόφωνο, απάντησε με μια ανεκδοτική αφήγηση: «πολλά παιδιά σήμερα έχουν μεγαλώσει με το διαδίκτυο και το Youtube. Πρόσφατα ήμουν με ένα παιδάκι και ακούγαμε ραδιόφωνο και ενθουσιάστηκε με ένα τραγούδι. Όταν ολοκληρώθηκε το τραγούδι, μου ζήτησε να το ξανακούσουμε. Τότε έπρεπε να του εξηγήσω ότι στο ραδιόφωνο αυτό δεν είναι εφικτό, και η εξήγηση αυτή ήταν πάρα πολύ δύσκολη για να την κατανοήσει».

Ο εκπρόσωπος του ραδιοτηλεοπτικού ομίλου RTL συμπλήρωσε: « Δεν φοβόμαστε τις ψηφιακές πλατφόρμες ροής μουσικής, γιατί έχουμε έναν ολόκληρο μηχανισμό από ανθρώπους που προσπαθούν να μεταδώσουν μέσω ραδιοφώνου πράγματα όπως το συναίσθημα και η επικοινωνία, που δεν μπορούν να καλύψουν τα αυτόματα συστήματα. Αυτά λειτουργούν σαν τζουκ μποξ. [...] Εμείς προσπαθούμε να κρατήσουμε το ραδιόφωνο όσο πιο κοντά στις επιθυμίες του ακροατή γίνεται. Σήμερα κινούμαστε ακόμη κατά βάση στην πλατφόρμα των FM γιατί εκεί βρίσκονται οι ακροατές μας, το 80% του γερμανικού κοινού ακούει ακόμη από αυτήν την μπάντα. Οι πλατφόρμες είναι ένα πράγμα, ωστόσο υπάρχει και το περιεχόμενο, το οποίο πρέπει συνέχεια να μεταβάλλεται για να ακολουθεί τις νέες τάσεις»

«Είναι σαφές ότι το σύνολο των ακροατών μετά από κάποιο σημείο δεν ξέρουν τι θέλουν να ακούσουν. Μπορεί αρκετά συχνά να επιθυμούν να ακούσουν κάποια συγκεκριμένη μουσική, ωστόσο είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει κάποια επιμέλεια προγράμματος. Εμείς στο Spotify είπαμε ότι είμαστε τεχνική πλατφόρμα και δεν πρόκειται να κάνουμε επιμέλεια προγράμματος (και εκεί έγκειται η διαφορά με το ραδιόφωνο). Αντ' αυτού παρέχουμε τις τεχνικές διευκολύνσεις που είναι απαραίτητες προκειμένου να μπορούν τα μέλη του δικτύου να κάνουν επιμέλεια προγράμματος, όπως για παράδειγμα αξιολογήσεις δίσκων και προτάσεις από δημοφιλείς ιστοσελίδες.»

«Ούτε εγώ γνωρίζω πώς ακριβώς λειτουργεί ο αλγόριθμος επιλογής τραγουδιών του Spotify. Είναι κάτι σαν τη συνταγή23 της Coca Cola», είπε επίσης ο Στέφαν Τσιλχ, όταν ρωτήθηκε τι κρύβεται πίσω από το μηχανισμό λειτουργίας του συστήματος.

«Ίδιο ίντερνετ για όλους, ή προτεραιότητα σε υπηρεσίες που πληρώνουν;»

Οι δυο επισκέπτες ρωτήθηκαν σχετικά με την ενδεχόμενη απόφαση των τηλεπικοινωνιακών παρόχων να θέτουν συγκεκριμένες υπηρεσίες σε προτεραιότητα, σε ό,τι αφορά την κατανομή του εύρους ζώνης που παρέχουν στους καταναλωτές, φωτογραφίζοντας την Deutsche Telekom αλλά και πρόσφατη σχετική συμφωνία με το Spotify. «Εμείς θέλουμε και απαιτούμε τους ίδιους όρους για όλους», είπε το RTL. «Είμαστε όλοι στην ίδια βάρκα, κακώς αναφέρεστε στο Spotify. Έχουμε συμφωνία με την Telekom, αλλά αυτή έχει μόνο να κάνει με το γεγονός ότι αν κάποιοι χρήστες αποφασίσουν να αγοράσουν την premium έκδοση του Spotify, ως πελάτες της Telekom, ο όγκος δεδομένων που θα καταναλώνουν δεν θα αφαιρείται από το προπληρωμένο πακέτο τους. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχουν προτεραιότητα ή κάτι τέτοιο, ούτε υπάρχει καμιά πρόβλεψη για όλους τους άλλους χρήστες, που αποτελούν την πλειοψηφία των χρηστών μας και μας ακούν από άλλα κανάλια.»

Ποιος και με τι κριτήρια επιλέγει τις ειδήσεις;

Ένας ακροατής, απευθυνόμενος στο RTL, υπήρξε εξαιρετικά αυστηρός με την ανάμειξη της διοίκησης ενός ραδιοσταθμού στην επιλογή ειδήσεων. «Σε μια δημοκρατική κοινωνία, ποιος είναι ο ρόλος του ελέγχου της ροής των ειδήσεων; γιατί να αποκρύπτονται από το ακροατήριο δυσάρεστες ειδήσεις για τα όσα συμβαίνουν στον κόσμο και για τα οποία ενδεχομένως να έχουμε ευθύνη εμείς και αντ' αυτού μεταδίδονται μόνο ευχάριστες ή ανάλαφρες ειδήσεις;». Ο Στέφαν Σμίτερ απάντησε κουμπωμένος: «Αυτή είναι μια πολιτική ερώτηση και είναι δύσκολη. Στο RTL επιλέγουμε τις ειδήσεις με κριτήριο την αντικειμενικότητα και την ισορροπία. Από την άλλη προσπαθούμε να κρατήσουμε τους ακροατές μας στη συχνότητα. Αν ακροατής ακούει συνέχεια πράγματα που τον κάνουν να αισθάνεται δυσάρεστα, ή ενοχές, θα αλλάξει σταθμό».

«Δεν έχουμε χρησιμοποιήσει το Spotify για μετάδοση ειδήσεων παρά μόνο μουσικής, όμως έχει την τεχνική δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί σε αυτήν την κατεύθυνση» είπε ο Τσιλχ.

ετικέτες: 
γεωγραφική τοποθεσία: 

Εγγραφή στο all greek radio news